گزارش كارآموزی در شبدیز زرین (پمپ های هیدرولیكی)

گزارش كارآموزی در شبدیز زرین (پمپ های هیدرولیكی) در 37 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 28 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 41

گزارش كارآموزی در شبدیز زرین (پمپ های هیدرولیكی)

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش كارآموزی در شبدیز زرین (پمپ های هیدرولیكی) در 37 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

انواع پمپ های هیدرولیك 1

عیب یابی پمپ ها 9

عیب یابی و تعمیر نگهداری 14

تشخیص خرابی – علل اثرات نقص فنی 15

عیب یابی سیستم های پنوماتیك 18

مشكلات سیستم های هیدرولیك 19

نقص فنی در اثر آلودگی 22

مراقبت از سیستمهای پنوماتیكی 15

نقش هئیت اجرایی بهداشت و ایمنی 26

وظایف كارفرمایان 27

وظایف كاركنان 28

جنبه های آئین نامه ها 29

انواع پرسها 34

پرسهای مكانیكی و طبقه بندی آنها 38

وسایل فرمان و حركت 40

كلاج ها 41

تنظیم ارتفاع ضربه زن 43

بالشتكهای الاستیك 44

حفاظت كننده ها 45

پرسهای هیدرولیك و طرز كار انها 46

برشكاری به وسیله پرس 48

انواع مختلف قالبها یا ابزار های برش 48

فرم دادن به وسیله پرس 52

ابزارهای فرمكاری 55

ابزارهای مورد استفاده برای جمع كردن 59

ابزارهای مركب برش و فرم كاری با ورق گیر 60

انواع پمپ های هیدرولیكی

پمپ هایی كه در هیدرولیك روغنی كاربرد دارند به 3 گروه اصلی زیر تقسیم می شوند :

– پمپ های چرخ دنده ای

– پمپ های پره ای

– پمپ های پیستونی

پمپ های چرخ دنده ای شامل دو چرخ دنده می باشند . این چرخ دنده ها با همدیگر جفت شده و زمانی كه یكی از آنها توسط عاملی به گردش در می آید ، دیگری را نیز می گرداند . این پمپ از نوع جابجایی مثبت بوده و میزان دبی آنها را می توان با تغییر سرعت گردش محور محرك تغییر داد . دبی یا بازدهی این پمپ ها عمدتاً به دقت و تماس مناسب سطوح دنده های درگیر (آب بندی سطوح دنده ها) بستگی دارد .

پمپ های دنده ای را می توان به انواع مختلف تقسیم كرد .

الف : پمپ های چرخ دنده ای ساده

فشار تئوریك در پمپ های چرخ دنده ای ثابت در نظر گرفته می شود . منظور از فشار تئوریك این است كه در عمل در اكثر پمپ های چرخ دنده ای امكان بروز نشت داخلی روغن و لغزش سطوح دنده ها وجود داشته كه این خود موجب كاهش فشار می گردد . بدین ترتیب بازده این قبیل پمپ ها می تواند تا 5 در صد كاهش یابد . متداول ترین این پمپ ها متشكل از یك چرخ دنده است كه مطابق شكل (1 )درون یك محفظه جاوی دریچه ورود و خروج روغن قرار می گیرند . یكی از چرخ دنده ها متصل به شافت محرك می باشد . با چرخش چرخ دنده اول در جهتی كه در شكل مشخص شده است حركت چرخ دنده دوم در خلاف جهت آن امكان پذیر می گردد . محفظه مكش به مخزن روغن متصل است . چرخش چرخ دنده ها باعث ایجاد خلاء شده و فشار منفی حاصل و نیز فشار اتمسفر بر سطح روغن در مخزن سبب جریان روغن از مخزن به بیرون می شود . عمل مكش روغن از طریق دریچه ورودی به اجراء در آمده و پس از عبور از محیط هر چرخ دنده ما بین فضای بین هر دندانه ها و پوسته مستقر می گردد . بدین ترتیب روغن با فشار از دریچه خروجی جریان پیدا می یابد .

مجدداً دنده ها در گیر شده و روغن را از خانه های چرخ دنده جابجا می كنند . دنده های در گیر مانع جریان روغن از محفظه پر فشار به طرف محفظه مكش می گردند . دنده ها قبل از خالی شدن كامل خانه ها ، راه آنها را می بندند . بدین ترتیب فشار زیادی در خانه ها ایجاد می شود كه موجب شدت و ضربان كار می گردد . فضای آزاد ما بین سر دنده ها و پوسته باید در حداقل ممكن باشد . دقت در ساخت و پرداخت صحیح دندانه موجب آب بندی مطلوب پمپ شده و از بازگشت روغن به دریچه ورودی جلوگیری می كند . چنانچه روغن حاوی ذرات خارجی باشد موجب وقوع خوردگی در چرخ دنده ها و پوسته شده و در نتیجه راندمان پمپ كاهش می یابد . عمل تصفیه روغن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با به حداقل رسانیدن مقدار ذرات خارجی در مدار هیدرولیكی می توان طول عمر دستگاه هیدرولیكی را افزایش داد . پمپ های استاندارد دنده ای برای كار در فشارهای بیش از 80 bar و فشار ماكزیمم در حدود 100-120bar مورد استفاده قرار می گیرند .

نموه دیگری از پمپ های چرخ دنده ای نوع دندانه داخلی آن است . این قبیل پمپ ها تا فشار 100 bar را به سهولت تامین می كنند . فضای باز ما بین دو چرخ دنده داخلی و خارجی (حد فاصل دریچه های ورودی و خروجی) توسط زائده ای ثابت مطابق شكل آب بندی می شود تا فشار مورد نظر تامین گردد . مكش روغن از طریق دریچه ورودی به مرحله اجراء در آمده و پس از عبور از فضای بین چرخ دنده ها از دریچه خروجی جریان می یابد .

ب) پمپ های چرخ دنده ای حلزونی

در شكل (3 )نمونه ای از یك پمپ چرخ دنده مارپیچی (حلزونی) نشان داده شده است . پمپ های دنده ای مارپیچی دارای دو و یا همانگونه كه در شكل مشاده می شود حاوی سه دنده مارپیچی (حلزونی ) می باشند كه یكی از دنده ها چپ گرد و بقیه راست گرد هستند . با طراحی مناسب گام دندانه های حلزونی یكدیگر و بدنه محفظه را پوشش می دهند . دنده حلزون مركزی توسط یك محور به حركت در می آید و این حركت دورانی را به سایر دنده های حلزونی منتقل می كند . دو دنده حلزونی خارجی به همراه بدنه محفظه و دنده حلزون محرك مجموعاً محفظه ای بسته ای را تشكیل می دهند . محفظه مزبور به طور پیوسته در جهت محوری از طرف مكش به طرف دریچه پر فشار انتقال می یابد .

نتیجه این دوران ایجاد جریانی یكنواخت و بدون سر و صدا در پمپ می باشد . بدین ترتیب پمپ های دنده حلزونی در مواردی كه ایجاد حركت یكنواخت توسط سایر پمپ ها در اثر وجود ضربه تولید اشكال می نمایند بكار می روند .

ج ) پمپ های پره ای

اصول كار پمپ های پره ای در اصل شبیه پمپ های دنده ای است با این تفاوت كه در این پمپ ها ، علاوه بر فشار هیدرولیكی ، نیروی گریز از مركز نیز بكار گرفته می شود . اساس كار این پمپ ها بر اساس ازدیاد حجم خالی برای ایجاد خلاء جزئی استوار گردیده است .

نمونه ای از یك پمپ پره ای ساده در شكل نشان داده شده است . این پمپ متشكل از روتوری كه در محفظه جای گرفته و دور تا دور آن پره هایی در شیار های شعایی مستقر می شوند . نیروی گریز از مركز و فشار سیستم موجب كشش پره ها به طرف خارج می گرد و لبه ههای خارجی پره ها در تماس با سطح درونی در حلقه محفظه به حالت سكون در می آیند . این قبیل پمپ ها در اثر نوسانات فشار روغن ما بین دریچه های ورودی و خروجی به سرعت نا متعادل می شوند .

به منظور كاهش این قبیل نوسانات كه می تواند استهلاك زود رس پمپ را به همراه داشته باشد از پمپ پره ای شكل (5 ) استفاده می شود . نمونه دیگری از یك پمپ پره ای در شكل شش نشان داده شده است . نمونه مذكور دارای حلقه ثابتی درون محفظه می باشد كه به استاتور معروف است . در اینجا ، استاتور خارج از مركز را می توان بكمك یك فنر در وضعیتی قرار داد تا بیشترین فشار را در سیستم هیدرولیكی تأ مین نماید .به هنگام تأمین فشار مورد نیاز ، مابین روتور و استاتور ، در اثر غلبه فشار بر فنر ، استاتور به تدریج از حالت خروج از مركز بیرون آمده و در مركز پوسته مستقر می شود . هنگامی كه فشار مجدداً كاهش می یابد ، فشار فنر موجب بازگشت استاتور به موقعیت خارج از مركز شده و فشار روغن افزایش می یابد . با تنظیم فنر می توان نسبت به تأمین فشار مورد نظر اقدام نمود .

د) پمپ های پیستونی

پمپ های پیستونی به دو نوع شعاعی و محوری تقسیم می شوند . هر دو نوع پمپ مذكور متشكل از تعدادی سیلندر كوچك و پیستونهای رفت و برگشتی بوده كه با فشار یك بادامك خروج از مركز عمل می كنند .ورود و خروج روغن در هر پیستون از طریق دوران دریچه ای چرخشی تأمین می شود ، به نحوی كه هر پیستون به نوبت در زمان پائین آمده در برابر دریچه ورودی قرار گرفته و عمل مكش انجام می پذیرد .به هنگام بالا رفتن پیستون ، این روغن از طریق دریچه خروجی مستقر در برابر هر پیستون ، جاری می شود . پمپ های پیستونی معمولاً در محدوده فشارهای بالا تا سرعت 3500 دور در دقیقه كاربرد و راندمان مطلوبی دارند .

در نمونه ای از یك پمپ پیستونی محوری با صفحه مایل و جابجایی ثابت و در نمونه ای از یك پمپ پیستونی محوری با صفحه مایل و جابه جایی متغیر مشاهده می شود . در این نوع پمپ ها ، یك صفحه نگهدارنده موجب حركت پیستون می گردد . پیستونها بر روی یك استوانه چرخشی متصل به محور محرك واقع شده اند . در اینجا ، یك سیلندر راهنما ، كنترل زاویه صفحه بادامك را بكمك یك فنر بر عهده دارد . هنگامی كه روغن تحت فشار وارد این سیلندر می شود ، زاویه صفحه بادامكی كاهش یافته و بازده پمپ سیر نزولی را طی خواهد كرد .

به منظور حفاظت از اجزاءداخلی پمپ ها از فیلترهای خاصی كه قادر به جذب ذرات خارجی می باشند استفاده می شود . این فیلترها در انتهای لوله مكش در مخزن روغن تعبیه می شوند . نكته قابل توجه این است كه استفاده از فیلترهای بسیار فشرده در مسیر حركت روغن موجب كند شدن جریان روغن شده و روغن بعلت مقاومت فیلتر در مقابل جریان سیال نمی تواند بسادگی به درون پمپ هدایت شود و در نتیجه پمپ با سر وصدایی زیاد و راندمان كم بكار خود ادامه می دهد . به عنوان یك قائده كلی ، فیلترهای مكش روغن می بایست بتوانند ذرات ریز به ابعاد 125 میكرون را جذب نمایند و فیلترهای ریزتر در خط برگشت روغن تعبیه می شوند . هر میكرون برابر است با 0.001 میلی متر (1mm) یا 0.0004 اینچ . در واقع ، هدایت روغن به درون پمپ توسط فشار اتمسفر انجام می شود . این ارتفاع ناشی از فشار در شكل (10) با حرف H نشان داده شده است .

قطر لوله می بایست بنحوی محاسبه شود كه سرعت روغن در دریچه های ورودی مابین 0.6 و 1.2 M/S باشد . معمولاً در پمپ های هیدرولیكی ، قطر لوله ورودی بزرگتر از قطر لوله خروجی است .

-پرسهای دستی :

الف – پرس اهرمی :

این نوع پرس برای بریدن و سوراخكاری و فرمكاری های كوچك روی اوراق نازك فلزی بكار می رود . بدنه آن تقریباً شبیه قیچی اهرمی است كه بجای تیغه ثابت (تیغه تحتانی) قالب یا ماتریس و در مكان تیغه متحرك (تیغه فوقانی) بسته می شود . نیوس این پرسها بر حسب نوع اهرم بندی و طول اهرم دسته آنها متغیر است . از این نوع پرس در برشكاری گوشه های كار و سایر موارد مشابه آن نیز می توان استفاده كرد .

ب- پرس پیچی :

این نوع پرس بوسیله بالا و پایین رفتن یك پیچ دنده ذوزنقه كارمی كند . سر پرس با گرداندن دسته فلكه متصل به پیچ ذوزنقه حركت عمودی نموده بالا و پایین می رود . پرس مزبور برای بریدن ورقه های نازك فلزی , جرم, مقوا و غیره مورد استفاده قرار می گیرد .

2- پرسهای مكانیكی :

الف – پرسهای پیچی اصطكاكی :

این پرس مجهز به دو چرخ طیار اصطكاكی بوده كه محور آنها بوسیله یك الكترو موتور دوران می كند . با گردش چرخ طرف چپ فلكه متصل به پیچ به حركت در آمده و پیچ همراه با سر پرس پایین می آید و در تماس چرخ طرف راست با چرخ فلكه عمل برگشت انجام می شود .چرخهای طرفین دارای یك حركت انتقالی جزئی در جهت افقی هستند هنگام پایین رفتن پیچ هر قدر كه چرخ از مركز چرخ سمت چپ دورتر می شود سرعت زیاد تر شده و باین ترتیب سر پرس به طور ضربه ای با قالب زیر برخورد می كند . در موقع برگشت كه چرخ فلكه یا چرخ سمت راست اصطكاك دارد هر قدر به مركز چرخ نزدیك تر گردد سرعت آن كمتر می شود بالا و پائین رفتن سر پرسی از طریق حركت افقی چرخهای محرك و بوسیله یك سیستم اهرم بندی صورت می گیرد , این عمل در پرسهای كوچك با فرمان دستی و در پرسهای بزرگ به طور اتوماتیك انجام می شود .

ب- پرس لنگی یا ضربه ای :

این نوع پرس از معمولی ترین پرسها است كه در برشكاری , سوراخكاری و فرمكاری های كم عمق بكار می رود ,حركت از یك الكترو موتور و یك چرخ تسمه واسطه به چرخ طیار و محور لنگ منتقل شده , شاتون و ضربه زن را به حركت در می آورد . ماشین مزبور دارای یك میز قابل تنظیم بوده و از طریق پیچهای قطوری كه زیر آن قرار گرفته می تواند روی ریلهای عمودی بالا و پایین رود . همچنین كورس سر پرس یا ضربه زن نیز می تواند در هر پرس به كمك مكانیزم های خاصی كم و زیاد گردد .پرسهای لنگ به فرمهای مختلف ساخته می شوند . چرخ طیار و محور از راست به چپ در بالای بدنه قرار دارند تناز پرسهای لنگی ثابت بوده و متناسب با اندازه چرخ طیار و مقاومت برشی فلزی میل لنگ آنها می باشد .

3-پرسهای پنوماتیكی :

این نوع پرسها كه دارای یك سیلندر پیستون پنوماتیكی هستند غالباً در ابعاد ساخته شده و برای كارهای (سوراخكاری و فرمكاری روی اوراق نازك و همچنین جا زدن بوشها و غیره) از آنها استفاده می شود .

4- پرسهای هیدرولیكی :

پرسهای هیدرولیكی كه بوسیله روغن تحت فشاركار می كنند دارای یك سیلندر دوكاره هستند كه میله پیستون و ضربه زن آن به طور یك پارچه ساخته می شود با ارسال روغن پر فشار (توسط پمپ) به هر یك از مجراهای طرفین سیلندر مزكور ضربه زدن شروع به جركت نموده بالا و پایین می رود.

تناژ این پرسها بین 50 تا بیش از 60000 تن متغیر است ضمناً پرسهای مزبور قادرند تناژ كامل خود را در هر وضعیتی از حركت بر روس قالبه دو قطعه كار اعمال نمایند . همچنین طول حركت ضربه زن آنها تا هر نقطه ای از مسیر پیستون قابل تنظیم است و با تغییر دادن فشار روغن تناژ آنها می تواند كم و زیاد گردد پرسهای مزبور مناسبترین وسیله ای برای فرمكاری بوده و امروزه قویترین پرسهائیكه ساخته می شود از نوع هیدرولیكی هستند .

پرسهای مكانیكی و طبقه بندی آنها

1-برحسب تعداد ضربه زنها :

پرس یك ضربه یا یك عمل : پرسر یك ضربه با یك كشوئی می تواند بوسیله یك یا چند شاتون حركت كرده روی پایه های مختلفی سوار شود. با كمك یك وسیله فشاری كه در زیر صفحه پرسی نصب می شود , می توان این پرس ها را در حالت (دو ضربه در جهت پایین ) بكار برد .

پرسی دو عمل : مانند دارای دو كشوئی با فرمان مستقل است كشویی یا ضربه زن خارجی (دو ضربه از طرف بالا ) كه روی ریلهای بدنه هدایت می شود دارای یك نقشی كمكی است (گرفتن ورق بریدن و غیره), در حالیكه كشوئی مركزی موسوم به غواصی كه در داخل كشوئی خارجی جابجا می شود عملیات اصلی پرسكاری را انجام می دهد .

پرس دو عمل بوسیله چرخهای دنده ای , بازوهای مفصلی یا لنگرها كه كشویی خارجی را در تمام مدت كار كردن غواص ثابت نگه می دارند فرمان داده می شود .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *