پرسشنامه هیجان تحصیل (AEQ)

پرسشنامه هیجان تحصیل(AEQ)
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 18 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 6

پرسشنامه هیجان تحصیل (AEQ)

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

پرسشنامه هیجان تحصیل(AEQ)

این ابزار به منظور اندازه‌گیری هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان توسط پکران و همکاران (2005) طراحی و ساخته شده است. این پرسشنامه از نوع خودگزارشی و مداد ـ کاغذی است که در سه قسمت، شامل بخش هیجان‌های مربوط به کلاس، هیجان‌های مربوط به یادگیری و هیجان‌های مربوط به امتحان تهیه شده است. بخش مربوط به هیجان امتحان تحت عنوان «پرسشنامه هیجانات امتحان» انتشار یافته و یک بخش کامل و مجزا از پرسشنامه را تشکیل می‌دهد. در هر قسمت 8 زیرمقیاس وجود دارد. زیرمقیاس­های مربوط به کلاس، که شامل 80 سؤال است و هشت هیجان زیر را اندازه­گیری می­کند: لذت از کلاس، امیدواری، غرور (افتخار)، عصبانیت (خشم)، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی (بی‌حوصلگی). قسمت مربوط به هیجانات امتحان، که شامل 77 سؤال است عبارتند از: لذت از امتحان، امیدواری، غرور، عصبانیت، اضطراب، آرامش، شرم و ناامیدی. هیجانات مربوط به یادگیری، که شامل 75 سؤال است؛ لذت از یادگیری، امیدواری، غرور، عصبانیت، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی را اندازه­گیری می­کند. باید توجه داشت که پکران و همکاران(2005) به گونه­ای سؤالات را طراحی کرده‌اند که هر قسمت تجربه­های هیجانی را در سه موقعیت مختلف می‌سنجد. برای مثال، هیجانات مربوط به کلاس، شامل سه دسته از سؤالات مربوط به هیجانات تجربه شده قبل، هیجانات حین و هیجانات بعد از کلاس است. پژوهش پکران و همکاران (2005) نشان می­دهد که آلفای کرونباخ محاسبه شده برای خرده مقیاس­های پرسشنامه از 75/0 تا 95/0 بدست آمده است که نشان دهنده‌ی پایایی قابل قبول این ابزار است. کدیور و همکاران (1388)، این پرسشنامه را در جامعه دانش‌آموزان دبیرستانی ایران مورد اعتباریابی قرارداده و پایایی مقیاس هیجان‌های مربوط به کلاس این پرسشنامه را نیز بین 73/0 تا 84/0 گزارش نموده‌اند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *