مقیاس ارزیابی تعلل ورزی تحصیلی تاکمن (TPS)

مقیاس ارزیابی تعلل ورزی تحصیلی تاکمن (TPS)
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 20 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 3

مقیاس ارزیابی تعلل ورزی تحصیلی تاکمن (TPS)

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

قیاس ارزیابی تعلل ورزی تحصیلی تاکمن (TPS)

نمره گذاری: این مقیاس توسط تاکمن و سکستون در سال 1989 پس از اجرای پرسش نامه 35 گویه ای بر روی 183 دانش آموز، با استفاده از تحلیل عاملی به 16 گویه کاهش یافت که در مقابل هر گویه، طیف 4 گزینه ای از، به آن مطمئن نیستم (نمره 1) و به آن مطمئن هستم (نمره 4) قرار دارد.

پایایی و روایی : تاکمن و سکستون (1998) ضریب پایایی برای آن را 86/0 محاسبه نموده‌اند. پایایی درونی محاسبه شده برای این پرسش نامه در تحقیقات مختلف انجام یافته در کشورمان، در حدود 90/0 گزارش شده و مصطفوی (1389)، ضریب پایایی 86/0 را در پایان نامه خود گزارش نموده است. در این پژوهش روایی سازه ابزار با روش تحلیل عامل تأییدی نیز مورد بررسی قرار گرفت و شاخص برازندگی مقایسه ای (CFI) و مجذور میانگین مربعات خطای تقریب (RMSEA) برای پرسشنامه بر روی 100 دانش آموز محاسبه شد. (CFI) محاسبه شده برای مدل‌های خوب بین 9/0 تا 95/0 بوده و هرچه این مقدار به 1 نزدیک‌تر باشد نشان از برازش بهتر مدل دارد. همچنین (RMSEA) برای مدل‌های خوب کمتر از 05/0، برای مدل‌های متوسط بین 05/0 تا 08/0 و برای مدل‌های ضعیف بالاتر از 1/0 است (مک کالوم و آستین، 2000؛ کلاین، 2005؛ براون و کودک، 1993؛ به نقل از بخشی، آجیل­چی و دائمی، 1388). در مدل نهایی با حذف 11 گویه از گویه های پرسشنامه، شاخص‌های 95/0 =CFI و 05/0 =RMSEA به دست آمد که برازندگی کامل مدل را نشان می‌دهد. نتایج تحلیل‌های بدست آمده نشان داد ضریب آلفای کرونباخ برای این مقیاس، (65/0) می‌باشد. این ضریب نشانگر پایایی درونی سؤالات مقیاس می‌باشد.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *